رجعت در لغت به معنى بازگشت است، و مقصود از آن در فرهنگ شیعه، بازگشت گروهى ازامت اسلامى پس از ظهور حضرت مهدى ـ عجل الله فرجه الشریف ـ و قبل از برپایى قیامت به دنیاست . گواه روشن بر وجود رجعت، پیش از هر چیز قرآن كریم است
كه در آیه 84سوره نمل می فرماید : و یوم نحشر من كل أمة فوجا ممن یكذب بآیاتنا فهم یوزعون 1
و در آیه 87 مى فرماید: و یوم ینفخ فى الصور ففزع من فى السموات و من فى الأرض الا من شاء الله و كل اتوه داخرین2
چنانكه می بینیم، آیات فوق از دو روز سخن گفته و «یوم» دوم را بر «یوم» نخست عطف نموده است.
افزون بر این، در روز نخست، تنها از زنده شدن گروهى خاص سخن به میان آورده و در روز دوم از مرگ همه انسانها یاد كرده است. از ملاحظه مجموع این نكات در می یابیم كه روز نخست غیر از روز قیامت بوده و آن دو با هم فرق دارند.
مجددا یاد آور می شویم آیه نخست از زنده شدن گروهى خاص سخن می گوید، و چنین روزى طبعا نمی تواند روز رستاخیز باشد. زیرا در آن روز همه انسانها پس از نفخ صور زنده می شوند، چنانكه می فرماید: «إن كل من فی السموات و الأرض إلا آتى الرحمنعبدا... و كلهم آتیه یوم القیامة فردا»(مریم/93ـ95) همه كسانى كه در آسمانها و زمین هستند با حال تسلیم به محضر خداى مهربان در می آیند... و همه آنان در روز قیامت تنها نزد او حاضر می گردند .
نیز در آیه دیگر در وصف قیامت می فرماید: و حشرناهم فلم نغادر منهم أحدا (كهف/47): آنان را براى حساب گرد می آوریم، و یك تن را هم رها نمی كنیم.
نتیجه اینكه، از مقایسه دو آیه سوره نمل و اختلاف آنها در مضمون، بایدگفت كه جهان در انتظار دو روز است كه در یكى تنها برخى از انسانها محشور می شوند و در دیگرى همه انسانها . روایات شیعه، روز نخست را مربوط به پس از ظهور حضرت مهدى و قبل از رستاخیز می داند .
بازگشت گروهى از صالحان و یا تبهكاران قبل از رستاخیز امر شگفت آورى نیست، زیرا در امتهاى پیشین نیز گروهى پس از مرگ بار دیگر زنده شده و پس از مدتى براى بار دوم در گذشته اند3
بازگشت گروهى به این جهان نه مخالف حكم عقل است، و نه معارض با نقل، زیرا همان گونه كه یادآور شدیم به صریح قرآن در امتهاى پیشین چنین واقعهاى رخ داده، و این خود بهترین گواه بر امكان آن است. و این نیز كه برخى پنداشته اند رجعت با تناسخ یكسان است، تصورى كاملا بی پایه است، زیرا تناسخ آن است كه نفس پس از مرگ بار دیگر حیات خویش را از نطفه آغاز كند و یا به بدن دیگرى تعلق بگیرد. حال آنكه در رجعت هیچیك از این دو امر باطل وجود ندارد. حكم رجعت از این جهت بسان زنده شدن مردگان در امتهاى پیشین، و معاد جسمانى در قیامت بوده و در حقیقت جلوهاى كوچك از رستاخیز نهایى است كه در آن همه انسانها بدون استثناء زنده می شوند.
بحث گسترده درباره رجعت و تفصیل جزئیات آن در كتب تفسیر، حدیث و كلام شیعه آمده است . روایات شیعه در این باره در حد تواتر بوده و بیش از سی محدث در فزونتر از پنجاه كتاب آن را نقل كرده اند4
پی نوشتها:
1ـ روزى كه از هر ملتى گروهى از آنان را كه آیات ما را تكذیب می كردند زنده می سكنیم و آنان بازداشت می شوند.
2ـ روزى كه در صور دمیده شود، همه كسانى كه در آسمانها و زمین هستند ـ مگر آن كس را كه خدا بخواهد ـ به شدت می ترسند (از شدت ترس جان دهند آنگاه زنده شده) و همگان با ذلت نزد او حاضر می شوند.
3ـ احیاء گروهى از بنى اسرائیل، سوره بقره آیه هاى 55 ـ 56، احیاء مقتول بنى اسرائیل به وسیله بقره موسى سوره بقره آیه هاى 72 و 73 مرگ گروهى از مردم و زنده شدن آنها. بقره آیه .243
احیا عزیر پس از صد سال، بقره آیه 259، احیاء مردگان با اعجاز حضرت مسیح، سورهآل عمران آیه .49
4ـ بحار الأنوار: 53/ .136
برچسب : نویسنده : 2mohammadrezasamimid بازدید : 12